Hoog sensitief en sta je al in je kracht?

De officiële, wetenschappelijke naam voor HSP is Sensory Processing Sensitivity  (SPS). Tegenwoordig is het een afkorting voor ‘highly sensitive person’ (hoog sensitief persoon). Oftewel, als HSP’er kamp je met een gevoeliger zenuwstelsel dan gemiddeld.

Ook blijkt dat er bij hoog sensitieve mensen meer hersengebieden tegelijkertijd actief zijn. Normaal gesproken filtert het brein de hoeveelheid informatie die binnenkomt. Wanneer je hoog sensitief bent, dan werkt deze filter minder. Daardoor komen er heel veel indrukken en prikkels tegelijk binnen. Dat maakt je vervolgens oververmoeid of overprikkeld. Je krijgt dan de neiging je terug te trekken.

Omdat geen mens hetzelfde is, verschillen zo ook de HSP kenmerken per persoon. Er is in ieder geval 1 overeenkomst, en dat is de (over)gevoeligheid voor zintuiglijke informatie van buitenaf. Wel zijn er een aantal veelvoorkomende kenmerken van HSP te noemen. Hieronder vind je een aantal meest belangrijke kenmerken van hoog sensitiviteit:

HSP symptoom 1: Overgevoeligheid voor licht, geluid, geur en bewegingen.

Doordat je brein dus minder informatie filtert dan gemiddeld, komen zintuigelijke prikkels sterker binnen. Je beleeft licht, geluid, geur en/of bewegingen daardoor veel intenser. En soms kan dat je teveel worden, waardoor je bijvoorbeeld drukte liever vermijdt. Of dat je liever geen parfum draagt.

HSP symptoom 2: Enorm groot inlevingsvermogen hebben.

Je voelt heel goed wat een ander voelt. Soms is dat zo extreem, dat als iemand bijvoorbeeld hoofdpijn heeft, jij dit ook krijgt. Hoe kan dat?

Stel dat iemand veel stress heeft en daardoor kampt met hoofdpijn. Dan leef je je misschien zo ontzettend in in diegene, dat je de bijbehorende hoofdpijn ook krijgt. Voor je brein is er namelijk geen verschil tussen echt en niet echt. Denk bijvoorbeeld maar aan een zielige film waardoor mensen gaan huilen. Ze nemen dan het verdriet van de filmpersonage over. HSP’ers doen dit continu. Dat maakt ook dat je stemming daardoor snel kan wisselen op een dag.

HSP symptoom 3: Vaak moe voelen.

Je voelt je vaak moe. Dat heeft meerdere oorzaken. Allereerst door de vele informatieverwerking in je brein. Al die breinactiviteit kost natuurlijk een hoop energie! Daarnaast neem je dus vaak de emoties van anderen over. En zo dus ook mogelijk hun lagere energieniveau. Bovendien kost het verwerken van andermans emoties je óók weer energie.

HSP symptoom 4: Veel piekeren en zorgen maken.

Dat het brein van hoog sensitieve mensen veel meer overuren maakt, komt doordat HSP’ers veel complexer denken. Je bekijkt veel meer details en factoren van de onderwerpen waar je aan denkt of mee bezig bent. Daardoor twijfel je regelmatig over het maken van de beste keuzes. Het vele nadenken kan ook betekenen dat je veel nadenkt over jezelf of over de wereldproblematiek. Hierdoor kun je in een negatieve gedachtespiraal terecht komen. Dit kan overweldigend zijn.

HSP symptoom 5: Vermijdingsdrang.

De eerste 4 kenmerken kosten je regelmatig ontzettend veel energie. Daardoor bestaat de neiging dat je bepaalde situaties, conflicten en personen liever uit de weg gaat. Bijvoorbeeld drukte, humeurige mensen of emotionele gesprekken.

Er zitten voor en nadelen aan om hoog sensitief te zijn. Het allerbelangrijkste is dat je in je kracht komt te staan en dat je snapt wat er in je brein en lichaam gebeurt. Wanneer je hoog sensitief bent is het belangrijk om je omstandigheden zo goed mogelijk in te richten en veel herstelmomenten in te bouwen. Omring jezelf met mensen die een positieve invloed op je hebben en probeer negatieve omstandigheden waar mogelijk te veranderen. Probeer te voorkomen dat je overprikkeld raakt. Raak je toch overprikkeld? Zorg er dan voor dat je goed herstelt. Als HSP-er ben je vaak goed verbonden met het universum en is je kruinchakra vaak overactief. Het is belangrijk dat je je ook goed gaat verbinden met de aarde zodat je alle energie die je oppakt weer terug naar moeder aarde kan laten gaan. Hierdoor zorg je ervoor dat je minder vermoeid raakt en steeds beter gaat voelen wat van jezelf is en wat van een ander. Graag ga ik samen met jou kijken waar je het meest tegenaan loopt in het leven en wat je graag anders zou zien.

WEBSITES met informatie;

Op de volgende websites is veel informatie te vinden;

25 Signalen Dat Je Hoogsensitief Persoon (HSP) Bent (beterinbalans.nl)

Beginnen ⋆ Hoogsensitief.NL

Ook zijn er veel boeken;

  1. Hoogsensitiviteit als kracht, Carolina Bont.
  2. Hooggevoeligheid als kracht, met liefde naar jezelf kijken, Marian van den Beuken.
  3. Het hoogsensitieve brein, Esther Bergsma

 

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *